Hoe voer je het beste een marktonderzoek uit?

Laat een marktonderzoek uitvoeren

Wie zeker wil weten dat consumenten of bedrijven wel écht op jouw diensten en producten zitten te wachten, die voert zelf of laat een marktonderzoek uitvoeren. Simpel gesteld krijg je door het uitvoeren van een marktonderzoek de markt voor je producten en diensten in beeld en leer je hoe je de concurrentie de loef af kunt steken.

Gemiddelde omzet

Als ondernemer kun je als je een marktonderzoek wilt uitvoeren twee dingen doen; je gaat zelf aan de slag of je huurt een specialistisch bedrijf in. In beide gevallen krijg je een helder beeld van je klanten, hun behoeften en waar die (potentiele) klanten zich eigenlijk bevinden. Ook de concurrenten komen in een marktonderzoek aan bod. Marktonderzoek uitvoeren start bij het onderzoeken van je specifieke branche. Ook komen in eerste instantie zaken als wat je gemiddelde omzet is en trends en andere nieuwe ontwikkelingen aan de orde. Ga je zelf marktonderzoek uitvoeren dan is heel veel informatie te halen bij de Kamer van Koophandel, terwijl ook het Economisch Instituut voor Midden- en Kleinbedrijf en het CBS veel actuele kennis in huis heeft.

Consumenten Barometer

Het onderzoek draait uiteindelijk om de vraag wat je toekomstige klanten zijn en hoe je die groep zo goed mogelijk kunt bereiken. Heb je die informatie eenmaal binnen, dan weet je al ondernemer op welke manier je je klanten kunt benaderen en ook waar die klanten zich precies bevinden. Door gebruik te maken van (online) interviews en enquêtes kom je er achter wat de consument nou eigenlijk van je product of dienst vindt. Overigens worden dergelijke zaken elke dag onderzocht, bijvoorbeeld via de Consumenten Barometer die op internet te vinden is. Met name op het gebied van koopgedrag en de interesses van de klanten biedt deze gratis tool al heel veel informatie.

Concurrenten

Dan nog je concurrenten. Pas als je weet hoe zij precies handelen, weet je ook hoe jij het verschil kunt maken. Veel informatie over je concurrenten is te vinden bij (weer) de KvK. Een marktonderzoek uitvoeren betekent dus in vrijwel alle gevallen een bezoekje aan de KvK om inzicht te krijgen in de doelgroepen van je concurrenten, welke producten ze maken en welke diensten ze aanbieden. Ook is te zien welke tarieven gehanteerd worden.