Google analytics, het dashboard

Webstatistiek  is niet alleen belangrijk om te bepalen hoe je website gebruikt wordt, maar ook om te zien wat het resultaat is van jouw verbeteracties. Google Analytics (GA) is een webstatistiek programma dat Google gratis beschikbaar stelt. Het enige wat je ervoor moet doen is een account aanmaken en het script op elke pagina van de website zetten.  Op deze manier wordt direct heel veel van het gebruik van uw website geregistreerd. 

Event en pageview tracking

Je kunt nog meer met Google Analytics met speciale opties zoals event-tracking en pageview tracking. Daarmee kun je bijvoorbeeld bijhouden hoeveel bezoekers er op een link klikken, hoe vaak men een document downloadt of hoe vaak (en hoelang) bezoekers een filmpje op jouw website bekijken. Dat vergt meestal wel wat extra inspanning. We beginnen hier eerst met het begin: het dashboard.

Google Analytics, Het dashboard

Google Analytics heeft een zogenaamd dashboard, waar je automatisch  terecht komt als je op ‘Rapporten weergeven’ klikt.
Het dashboard geeft een overzicht van de hoofdzaken van GA. Dat zijn natuurlijk de voor de hand liggende basisgegevens als aantal bezoeken, aantal bezoekers (let op het verschil) en het gemiddeld aantal bezochte pagina’s per bezoek.  Het meest in het oog springend is de grafiek met bezoeken gedurende de afgelopen maand. In deze grafiek kun je per dag zien wat de bezoekaantallen waren door met de muispijl op de punten te gaan staan. 

Dashboard inrichten

Je kunt het dashboard naar eigen smaak aanpassen en inrichten. Alleen de standaardgrafiek met bezoeken en het blok Sitegebruik zijn vast. Andere onderdelen kun je verwijderen of juist toevoegen.
Voor een beter overzicht op het dashboard gaan we het hieronder aanpassen. Eerst verwijderen we de overbodige informatie.

Verwijderen informatie 

  • Klik in het blok ‘Kaartoverlay’ in de grijze balk rechts op het zwarte kruisje (het kruisje is wat moeilijk te zien).

  • Klik op <OK> als gevraagd wordt of je dit echt wilt verwijderen.

  • Doe hetzelfde met het blok ‘Overzicht van inhoud’.

Toevoegen informatie

De volgende stap is het toevoegen van informatie die we altijd willen zien in het dashboard.

  • Ga in het menu links naar Verkeersbronnen – Verwijzende sites.
  • Klik hier op de knop <Toevoegen aan dashboard> onder de rode balk.
  • Ga vervolgens in het linkermenu naar Zoekwoorden.
  • Klik hier weer op de knop <Toevoegen aan dashboard> onder de rode balk
  • Doe hetzelfde voor Inhoud – Inhoud op titel.

Zelf zet ik ook nog altijd ‘Nieuwe versus terugkerende bezoekers’ op het dashboard en vaak ook de kaartoverlay, maar dan alleen Nederland als het vooral websites zijn die op Nederland zijn gericht.

Ordenen dashboard

Heb je dit gedaan, ga dan terug naar het dashboard. Je kunt nu nog de toegevoegde blokken ten opzichte van elkaar verplaatsen voor een logische indeling. Ga daarvoor op de grijze balk staan. De muispijl wordt een kruis. Klik nu met de linkermuisknop en houdt deze ingedrukt. Je kunt het blok nu verslepen naar de door jou gewenste plaats. Dat gaat wat moeizaam, want de blokken zijn nogal ‘springerig’. Maar met enig doorzettingsvermogen lukt het wel.

Resultaat

Zie hieronder het resultaat van het herinrichten. Je hebt nu een dashboard dat direct alle kerninformatie in een oogopslag weergeeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *