In de online wereld wordt frisse en unieke content vaak als één van de belangrijkste elementen gezien voor het behalen van goede posities binnen zoekmachines. Daarom dan ook de uitspraak ‘content is king’.
Nu heb ik onlangs naar aanleiding van een eigen project mogen ervaren dat dit ook werkelijk van grote invloed is op de Google posities. Een domein dat bestaat uit een groot aantal subpagina’s bedoeld voor bedrijven die zich willen aansluiten bij de website om zodoende leads te genereren, scoorde erg slecht op het hoofd keyword en de plaats waarin het bedrijf is gevestigd en waarop de subpagina’s zijn ingedeeld. Het grote probleem met deze website was dat er erg weinig bedrijven bij waren aangesloten.
Van de 340 geselecteerd plaatsen, en daarmee subpagina’s, waren slechts een paar subpagina’s gevuld met unieke bedrijfsgegevens. Wat we ook deden om de site gebruiksvriendelijk te maken en te optimaliseren voor de zoekmachines, niets leek te werken. Totdat sales de focus verlegde naar deze aansluitingen en er zodoende veel nieuwe klanten werden aangesloten. De posities binnen Google stegen aanzienlijk. Waar voorheen 15% van de subpagina’s op de eerste pagina binnen Google verschenen, was dit binnen enkele weken gestegen tot 75%. Binnen de SEO afdeling werd dan ook de conclusie getrokken dat Google de unieke bedrijfsgegevens als gebruiksvriendelijk beoordeeld heeft.
Conclusie, unieke en frisse content is van zeer grote waarde voor Google en daarmee de posities. Voor meer informatie over frisse content en de mate waarin relevante informatie regelmatig wordt aangepast verwijs ik naar de Freshfactor van SEOMOZ.