Promotieartikelen: een bijzondere marketingstrategie?

Nederland kent talloze bekende merken en deze hebben vrijwel allemaal 1 ding gemeen: ze beschikken over naamsbekendheid door ludieke stunts en door het gebruik van promotieartikelen. Dit speelt een grote rol in hun herkenbaarheid voor het grote publiek. Ondanks dat promotieartikelen heel duidelijk een belangrijke rol spelen in de bekendheid van grote merken, zien we nog steeds dat te weinig marketeers hier ook daadwerkelijk op in spelen. In dit artikel leggen we uit wat promotieartikelen kunnen doen voor de naamsbekendheid van je bedrijf en waarom dit een zeer effectieve marketingstrategie is. Tevens geven wij enkele tips hoe jij deze slimme manier van marketing zelf kunt toepassen voor je eigen bedrijf.

Promotieartikelen laten aansluiten op het imago van je bedrijf

Promotieartikelen laten bedrukken klinkt makkelijker dan het daadwerkelijk is. Er komt uiteraard nog veel meer bij kijken voordat je ook echt een promotieartikel kunt laten drukken. Eerst is het belangrijk dat je een artikel kiest dat past bij het imago van je bedrijf. Staat jouw bedrijf voor kwaliteit en een lange levensduur van zijn producten? Dan is het belangrijk dat je dit ook laat zien aan je promotieartikelen. Als jij klanten vervolgens een pen cadeau doet die na 2 keer gebruikt te worden al uit elkaar valt, zal dit niet goed zijn voor je naamsbekendheid. Zorg er daarom altijd voor dat je ook bij een promotieartikel laat zien waar jouw bedrijf voor staat. Dan is het nog belangrijk om na te denken over het design. Hier mag je best wel wat tijd en aandacht in steken. Gebruik een strak vormgegeven en bijzonder promotiemateriaal dat mensen niet snel zullen vergeten. Als je belang hecht aan kwaliteit zullen mensen eerder zien dat jij ook een sterk merk vertegenwoordigd.

promotieartikel

Het belang van originaliteit

Als je promotieartikelen wilt gebruiken als een slimme marketingstrategie is het van groot belang dat je origineel blijft. Uiteraard zien we bij reclame dat vooral herhaling goed werkt, maar in promotieartikelen is dit juist niet het geval. Iedereen kent wel de simpele pennen die je bij sommige bedrijven te pas en te onpas meekrijgt. Klanten hebben iets speciaals nodig om jou echt te onderscheiden van andere bedrijven. Extra tip: plaats een slogan op een promotieartikel. Enkel het merk of bedrijfsnaam is niet voldoende om de aandacht van een klant te trekken.

Ga voor een product waar mensen echt iets aan hebben

Als je promotieartikelen uitdeelt is het belangrijk dat mensen hier ook echt wat aan hebben. Niet alleen fijn voor de klant, maar ook voor de naamsbekendheid van je bedrijf. Andere mensen gaan jouw product zo immers ook zien en dat geeft al snel positieve mond-tot-mond reclame. Denk bijvoorbeeld aan een bidon, paraplu, powerbank, koffiebeker of een speaker.

Show de promotieartikelen

Als je eindelijk de promotieartikelen hebt ontworpen en laten bedrukken is het tijd om ze ook echt te showen. Veel bedrijven maken de fout om promotieartikelen ergens achter in een doos te verstoppen en ze hierdoor continue vergeten om uit te delen. Daar moet verandering in komen! Zorg dat je het promotiemateriaal trots neerzet op de bureaus van je werknemers. Maak een kleine display op de werkplek van je receptioniste en deel uit! Laat promotiemateriaal niet alleen maar iets zijn wat wordt uitgedeeld als er ook daadwerkelijk iets gekocht wordt. Maak het toegankelijk voor de klant en deel het uit waar nodig! Laat het promotiemateriaal simpelweg een onderdeel zijn van het interieur van je kantoor. Bezoek je regelmatig beurzen? Zorg dat je daar ook promotiemateriaal uitdeelt of op je stand plaats.