Die nieuwste trends omtrent online marketing ontwikkelingen zijn je wellicht al vaker om de oren gevlogen. Ieder jaar worden weer nieuwe trends en ontwikkelingen voorspelt en sommige komen daarin herhaaldelijk terug. Daaronder kun je bijvoorbeeld voice search, wijzigingen in het algoritme omtrent backlinks en website snelheid en gebruiksgemak. Soms komen trends die vooraf worden voorspelt ook daadwerkelijk uit, maar veelal blijken trends toch niet zoveel impact te maken als vooraf werd ingeschat. We doen middels deze blog wel een duit in het zakje, maar kunnen nooit voor de volle 100% voorspellen wat er allemaal gaan veranderen in zoekmachine optimalisatie en online marketing landschap.
Trend 1: Core web vitals
Als je een beetje het online marketing nieuws hebt gevolgd ben je wellicht ook wel op de hoogte van core web vitals. Dit is zelfs door Google aangekondigd als belangrijk onderdeel en wijziging in het algoritme. Kort gezegd komt het erop neer dat Google meer aandacht voor de eindgebruiker en de mening van die gebruiker in de zoekresultaten laat meetellen. Dit heeft ondermeer te maken met de snelheid van de website, maar ook bijvoorbeeld met het verspringen van items op de pagina wat vaak tot irritatie leidt bij de eindgebruiker. Google gaat hier dus meer naar kijken en dus ook de resultaten op aanpassen.
Trend 2: Nieuwe schema markeringen
Steeds vaker zie je schema markeringen terug in de zoekresultaten die door een SEO specialist zijn toegevoegd en zorg voor “rijke resultaten”. Doordat het steeds vaker wordt gebruikt, valt het in sommige gevallen ook minder op. Feit is dat het voor veel zoekresultaten wel een positief effect heeft op de CTR naar de landingspagina. Hierin is Google steeds met nieuwe mogelijkheden en toepassingen hiervoor bezig, zo deelde ze onlangs een nieuwe markering (aanbiedingen op producten) in de zoekresultaten. Naar verwachting zal dit aankomende jaar nog populairder worden en wordt het aanbod en de mogelijkheden van de schema markeringen steeds verder uitgebreid.
Trend 3: Zoekintentie en indexeren van alinea’s
Google wordt steeds slimmer. Ze gaan nu steeds vaker kijken naar de specifieke zoekintentie die bezoekers hebben. Verder zullen ze ook meer kijken naar alinea’s en deze laten indexeren, waar nu nog vooral op zoekwoordniveau pagina’s worden geïndexeerd. Dit kan een behoorlijk effect hebben op de resultaten. Hoe dit exact eruit zal komen te zien is nog niet helemaal bekend, maar dit schijnt de resultaten en posities behoorlijk in de war te gaan schoppen als we de specialisten mogen geloven.