Tegenwoordig zijn er talloze bedrijven die zich bezighouden met zoekmachine optimalisatie. Het aantal websites groeit dagelijks, de concurrentie is in bepaalde niches moordend, de vraag naar zoekmachine optimalisatie experts neemt dus ook toe. Sommige bedrijven bieden een uitstekende zoekmachine optimalisatie dienst aan, ze hebben echt verstand van zoekmachine optimalisatie en zijn het geld meer dan waard.
Helaas zijn er ook vele bedrijven die zichzelf presenteren als zoekmachine optimalisatie experts, terwijl ze amper weten waar ze mee bezig zijn. Veelal gebruiken dit soort bedrijven geautomatiseerde programma’s om backlinks aan te leggen. Ze beloven van alles maar doen uiteindelijk niets, afgezien van factureren.
Hoe herken je een malafide bedrijf dat een zoekmachine optimalisatie dienst zegt aan te bieden maar uiteindelijk niets anders dan problemen kan leveren?
Zoekmachine optimalisatie bedrijven herkennen
Als je in Google gaat zoeken naar zoekmachine optimalisatie zie je wie er echt goed zijn in zoekmachine optimalisatie. De bedrijven die een zoekmachine optimalisatie dienst aanbieden, zijn hoog in de organische resultaten te vinden op de termen zoekmachine optimalisatie, SEO, Google optimalisatie en website optimalisatie. Ze hebben vaak jaren ervaring, hebben een vaste klantenkring en krijgen nieuwe klanten binnen middels mond op mond reclame.
Middels Google worden ze benaderd door potentiële klanten, ze benaderen klanten niet uit zichzelf. Als een bedrijf je uit het niets benadert en beweert dat ze je website beter kunnen optimaliseren, kan je er dus van uitgaan dat er iets niet klopt.
Stel atijd vragen
Er zijn tal van vragen die je een bedrijf, dat zich bezighoudt met zoekmachine optimalisatie kan vragen om er achter te komen of ze echt iets te bieden hebben.
- Hebben jullie veel succesvolle projecten gehad, zo ja, welke?
- Houden jullie je aan de richtlijnen voor Google webmasters?
- Hebben jullie ervaring in mijn branche?
- Wat voor technieken passen jullie toe?
- Wat zijn uw belangrijkste technieken?
- Hoe lang zijn jullie actief als zoekmachine optimalisatie experts?
Onpage en offpage zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie bestaat uit 2 zaken, namelijk onpage en offpage optimalisatie. Onpage optimalisatie is het belangrijkste en het meest tijdrovende gedeelte van zoekmachine optimalisatie. Alle webpagina’s moeten worden nagelopen, titels, meta beschrijvingen, de menu structuur, teksten, afbeeldingen; iedere vorm van content moet worden gecontroleerd en/of aangepast. Als een bedrijf alleen offpage, dus middels het aanleggen van backlinks, aan zoekmachine optimalisatie doet, heb je er niet veel aan.
Zelfs als de links werken en zorgen voor een betere vindbaarheid, hoe hebben ze deze links geplaatst?
Hebben ze er voor betaald, voor een aantal maanden? Hebben ze de backlinks middels een link farm geplaatst? Of op een website die op het punt staat gebanned te worden door Google? Zoekmachine optimalisatie draait voor 90% om onpage optimalisatie.
Als een onbekend zoekmachine optimalisatie bedrijfje aanbiedt om je website onpage te optimaliseren moet je heel voorzichtig zijn. Google houdt je namelijk verantwoordelijk voor de content op je website.
Als een malafide bedrijf dat zich ‘bezighoudt’ met zoekmachine optimalisatie, aanpassingen op je website gaat doen die in strijd zijn met de richtlijnen voor Google webmasters kan dit verstekkende gevolgen hebben. Keyword stuffing, tekst verbergen door deze dezelfde kleur te geven als de achtergrond, het plaatsen naar gebannede websites, men kan talloze dingen doen die zeer schadelijk zijn. In het ergste geval wordt je website perminent gebanned uit de Google zoekresulaten, wat betekent dat je maar beter op kan houden.
Conclusie, als je een bedrijf inhuurt voor zoekmachine optimalisatie, zorg dan dat het een bedrijf is dat kennis van zaken heeft. Ga niet in zee met een zoekmachine optimalisatie ‘guru’ uit India die je vanuit het niets benadert middels een hotmail emailadres…