Influencer marketing groeit exponentieel en 84% van de marketing experts heeft in de afgelopen 12 maanden minimaal 1 Influencer campagne gelanceerd. YouTube is een erg populair platform geworden. De ‘sterren’ op YouTube zorgen voor 17x meer engagement dan de gewone ‘sterren’. Hier een vijftal tips voor je eigen Influencer marketing campagne op YouTube.
1. Zorg voor een fatsoenlijk budget. Verwacht niet dat je met een restant van je marketing budget nog even een Influencer campagne op kan zetten op YouTube. Het is meer dan alleen ‘awareness’ creëren. YouTube zorgt voor duidelijke resultaten.
2. Zoek de juiste Influencer. Het is belangrijk om de juiste Influencer te koppelen aan je campagne. ‘Think outside the box’, soms kun je mom bloggers gebruiken als Influencer voor dierenvoeding, klinkt niet heel logisch maar het werkt! Probeer wat onlogisch uit, in veel gevallen zal het werken en slaagt je Influencer marketing campagne.
3. Vertrouw de Influencers! Influencers heten niet voor niets zo. Ze zijn reuze creatief en hebben prima ideeën over hoe ze jouw merk of product onder de aandacht moeten brengen bij hun doelgroep. Daardoor zal jouw YouTube campagne veel unieker worden en zal het minder snel voorkomen dat je word gezien als advertentie.
4. Prijs van de Influencers. De meeste Youtubers gebruiken tools om te zien hoeveel zij moeten vragen voor een post of video. Zorg ervoor dat je de gekozen Influencer goed betaald wordt. Heb je minder budget dan is het mogelijk om Youtubers met minder abonnees te vragen of ze willen samenwerken aan een campagne.
5. Wees strategisch. Influencers met veel abonnees zijn er goed om een idee te krijgen van de te behalen engagement. Desondanks zijn kleinere Influencers op YouTube van groter belang, deze hebben meestal nog meer engagement en views per video. Hoe meer abonnees des te meer nep accounts er mogelijk in kunnen zitten.
Engagement
Check achteraf wat de engagement was van je campagne, de views zijn namelijk niet het enige belangrijke van een YouTube Influencer Campagne. Hoewel het lastig kan zijn om in zee te gaan met Influencers op YouTube is het alle moeite en investeringen dubbel en dwars waard! Zorg dat je creatief blijft denken en wees selectief met het zoeken naar de juiste Influencers. Geef Influencers de ruimte voor eigen inbreng want daarmee zal je minder snel gezien worden als advertentie en krijgt de doelgroep de indruk dat de Influencer ook daadwerkelijk geïnteresseerd is in jouw merk of product.
Ga er nooit vanuit dat Influencer Marketing niet werkt voor jouw bedrijf, want het werkt voor ieder bedrijf! Met de juiste Influencer en de juiste te communiceren content kan je ervoor zorgen dat jouw YouTube Influencer marketing campagne een groot succes wordt voor jouw bedrijf.
Youtube Influencer Marketing campagnes zijn enorm populair vanwege dat je het vertrouwen en een perfecte product introductie in 1 video kunt combineren die naar een luisterend publiek wordt gestuurd. Youtube Influencers zijn dan ook erg sterk in het positioneren van hun eigen merk en weten dan ook exact wat de volgers doet betrekken en activeren om een bepaalde actie te ondernemen. Denk daarbij aan het achterlaten van hun gegevens (lead) en/of direct naar website te sturen (sale). Kortom Youtube Influencer Marketing is het beste van beide werelden.
Bron: Juulr.com