Hoe schrijf je een SEO-tekst die vele lezers of potentiële klanten trekt? SEO, ook wel search engine optimisation genoemd, is content die hoog bovenin ranking systemen van Google of andere zoekmachines staat. Deze positie op internet valt middels allerlei technieken en methoden te verbeteren en eigenhandig te beïnvloeden. Combinaties van bepaalde trefwoorden kunnen op deze manier beter dan andere combinaties blijken aan te slaan bij een publiek. Door de (combinaties van) trefwoorden juist te kiezen, en bijvoorbeeld specifiek naar rubrieken van een bepaald bedrijf of een bepaalde webshop toe te schrijven, vergroot je de kans dat het bedrijf of het product in kwestie onder de aandacht wordt gebracht bij derden.
Weet jij jouw publiek te boeien met jouw SEO?
Naast de keuze van bepaalde trefwoorden zijn ook de keuzes die je maakt in de layout van invloed op de manier waarop een bedrijf of product scoort in Google. Als je een duidelijke schrijfstijl hanteert die toegankelijk is en gemakkelijk wegleest, dan is de kans groter dat je jouw publiek weet te boeien. Gebruik bijvoorbeeld slagzinnen in kopjes, citeer andere bloggers of verwijs naar nieuwsberichten om de kracht en het draagvlak van jouw SEO-blog te vergroten. Bovendien kun je je als SEO-schrijver bedienen van allerlei handigheden en multimediaberichten om jouw content te verdiepen en verfraaien. Door jezelf te presenteren op de website waarvoor je schrijft of een aanlokkelijk achtergrondfilmpje te uploaden dat aansluit bij actuele trends of topics, vergroot je de kans dat de interesse gewekt wordt bij lezers.
SEO-bloggen of -schrijven is communiceren
Door zelf regelmatig te bloggen en een (sociaal) netwerk op te bouwen vergroot en bestendig je de lijntjes die je hebt met bepaalde klantenkringen of ontvangers van de door jou geschreven SEO-content. Nadat of alvorens je de aandacht hebt gewonnen van de lezers van jouw blog, kun je hier naar eigen believen op inspelen en de communicatie kanaliseren of ingaan op onderwerpen. Allerlei foefjes en gebruik van tools beïnvloeden de wijze waarop je jouw publiek aanspreekt en voor je kunt winnen. Tools als Google Analytics vergroten het inzicht in het zicht dat je hebt in de activiteit van het publiek op zoe
kmachines wanneer ze bepaalde zoekwoorden intypen waar je als SEO-schrijver op kunt anticiperen.
Schrijf naar jouw SEO-publiek toe
Denk goed na over wat voor een soort publiek je moet aanspreken met jouw SEO-blogs. Gebruik hierbij jouw gezond verstand en probeer algemene topics of actuele gebeurtenissen te voorzien van jouw persoonlijke handtekening. Breng een strategie of structuur aan in jouw betoog of blog. Eventueel kun je de kopjes paragraferen als de context van de blog zich hiervoor leent. Niet alleen de combinatie van trefwoorden die je kiest is van belang op het bereik van jouw blog maar ook de frequentie waarmee je je van bepaalde ‘populaire’ trefwoorden bedient, zullen de leesbaarheid verhogen. Een goede SEO-schrijver weet de aandacht van zijn of haar publiek te vangen met niet alleen een treffend maar ook een boeiend woordgebruik.