Maak je website SEO proof voor meer omzet

Iedereen kan online geld verdienen en dat gaat steeds makkelijker. Je hoeft bijvoorbeeld niet eens meer kennis te hebben van websites maken om een eigen website te beheren. Maar daarmee is de kous nog niet af, nu moet je nog gevonden worden.

Google robot

Google crawlt een website met een robot om informatie te vinden en beoordeeld de informatie en de pagina ten opzichte van het zoekwoord waarop Google de pagina laat ranken in de zoekresultaten. Hierbij houdt Google rekening mee met de volgende vraagstukken:

  • is de zoekterm aanwezig waarop Google de pagina laat ranken
  • heeft de pagina inhoudelijk een relatie met de zoekterm
  • heeft de pagina een goede structuur

Wanneer op deze vragen goed antwoord wordt gegeven met de pagina dan zal Google hier veel waarde aan hechten. Uiteraard zullen er meerdere website zijn die hetzelfde willen dus hiermee is een strijd gaande tussen pagina’s van verschillende websites die de beste ranking positie willen halen op de zoekterm waarop wordt gerankt.

Structuur

Focus je vooral op 1 pagina voor een bepaalde zoekterm waarmee je op Google wilt ranken. Zo voorkom je dat Google te vaak moet wisselen tussen pagina’s om te bepalen welke de beste moet zijn.

Hierbij is structuur een van de beste manieren om de pagina te optimaliseren. Hierbij moet je de volgende elementen gebruiken:

  • zorg voor een natuurlijke manier van tekstschrijven
  • de zoekterm moet voorkomen in de url van de pagina
  • de zoekterm moet voorkomen in de header titel van de pagina met een H1 tag
  • de zoekterm mag wat vaker terugkomen in de tekstblokken van de pagina (maar niet teveel)

Daarnaast kan je de pagina extra optimaliseren door metadata te schrijven. Dit doe je door de pagina een meta titel en meta description te geven. Dit is de daadwerkelijke tekst die je ziet in de zoekresultaten van Google:

SEO

Maak je website SEO proof voor meer omzet

url van de pagina…

Daarnaast kan je de pagina extra optimaliseren door metadata te schrijven. Dit doe je door een meta titel en meta description te geven.

Zoektermen

Nu is de vraag of de zoekterm zelf populair genoeg is. Zolang een zoekterm te weinig gebruikt wordt dan zal de pagina ook niet veel verkeer krijgen. Daarom is het belangrijk om te weten voor welke zoekterm je de pagina wilt optimaliseren en of dit voldoende zoekvolume heeft. Op deze manier kan je doelgericht een SEO campagne opzetten.

Met een zoekwoorden onderzoek kun je zien welke zoektermen geschikt zijn om op te willen ranken en je gebruikt deze zoekwoorden om je pagina mee te optimaliseren.

Ranking Factoren

Nu zijn de twee bovenstaande onderdelen een sterke basis voor het optimaliseren van je websitepagina’s maar Google heeft nog veel meer factoren waar die rekening mee houdt. Dit zijn heel veel factoren en het is best lastig om overal rekening mee te kunnen houden. Om een voorproefje te geven zijn hier de 5 meest gebruikte ranking factoren waar Google rekening mee houdt:

  • Dode links – teveel links (404 melding) die doodlopen ziet Google als niet geschikt
  • Doorklikpercentage – te laag bezoek aan een website ziet Google als niet geschikt
  • Conversiepercentage – websites die bezoekers geen doel geven of doelen niet laat halen ziet Google als niet geschikt
  • Gebruiksvriendelijkheid – te veel bezoekers die de website te snel verlaten (bouncepercentage) ziet Google als niet geschikt
  • SSL certificaat – veiligheid van de website

seo teksten