Wat is de definitie van de kwaliteitsscore van Google AdWords? Met de kwaliteitsscore geeft het systeem van Google AdWords aan hoe relevant, de advertenties, zoekwoorden en de bestemmingspagina zijn voor de gebruiker.
Omdat Google de advertenties zo relevant mogelijk wil houden voor de gebruiker (diegene die een zoekopdracht uitvoert), geeft Google ieder zoekwoord een kwaliteitsscore. Een gegeven kwaliteitsscore varieert tussen de 1 en 10. Waarbij 10 het hoogst haalbare is. Een relevant zoekwoord heeft een kwaliteitsscore tussen de 7 en 10.
Wat doet AdWords met de kwaliteitsscore?
Stel je adverteert op het zoekwoord “herenschoenen”. Iedere keer dat een gebruiker zoekt naar “herenschoenen” vindt er een veiling plaats. Tijdens deze veiling wordt er bepaald welke advertentiepositie je advertentie krijgt ten opzichte van de concurrentie. Welke positie een advertentie krijgt, wordt bepaald door de Ad Rank. De formule van de Ad Rank is als volgt:
Ad Rank = Max CPC (maximale kosten per klik) * Kwaliteitsscore.
De Ad Rank
De Ad Rank bepaalt uiteindelijk de advertentiepositie. Om de Ad Rank te beïnvloeden, kun je twee dingen doen. Het maximale CPC bod verhogen of ervoor zorgen dat de kwaliteitsscore zo hoog mogelijk is. Een hoge kwaliteitsscore kan je kosten besparen. Lees in het artikel Hoe bepaalt Google AdWords de kwaliteitsscore alles over het optimaliseren van de kwaliteitsscore.
In het onderstaande schema wordt weergegeven hoe een veiling van Google AdWords er uit kan zien. Adverteerder D staat in dit geval op nummer 1 omdat hij beschikt over de hoogste Ad Rank.
Wat betaal je uiteindelijk voor een klik?
De uiteindelijke kosten per klik, die adverteerder D (zie schema) moet betalen bedraagt €1,27. Dit is €0,01 meer dan het CPC bod van adverteerder A. Een adverteerder betaald nooit meer dan wat minimaal nodig is om een positie onder, voor te blijven.