Google Optimalisatie

Google Optimalisatie, wat is dat?

Google optimalisatie is eigenlijk niets meer dan zoekmachine optimalisatie. Er zijn talloze zoekmachines maar van alle zoekmachines is er maar een zoekmachine die echt belangrijk is, de zoekmachine van Google. In Nederland heeft de Google zoekmachine een marktaandeel van meer dan 93%.

Google Optimalisatie
Als mensen online zoeken naar iets gebruiken ze dus bijna altijd de zoekmachine van Google.
Wie een website of webpagina optimaliseert, doet dit vrijwel altijd om hoger te scoren in Google.
Zoekmachine optimalisatie, of Google optimalisatie als je het zo liever noemt, is onder te verdelen in 2 zaken. Onpage optimalisatie en offpage optimalisatie.

Onpage Google optimalisatie

Onpage optimalisatie betekent dat je een webpagina optimaliseert om beter te scoren in de Google zoekresultaten. Er zijn vele dingen die je kan doen om een webpagina te optimaliseren zodat deze beter te vinden is. Het belangrijkste is de titel, neem in de titel altijd de zoektermen (keywords) op waarop je gevonden wilt worden.

Als mensen middels de zoekmachine van Google opzoek zijn naar iets is het eerste wat ze meestal zien de titel. Indien je dit artikel middels de zoekmachine van Google hebt gevonden heb je misschien al gezien dat de titel van dit artikel ‘Google optimalisatie‘ is.

De meta description, ook wel de Google beschrijving, is ook erg belangrijk. In de Google beschrijving moet je de belangrijkste zoektermen opnemen, niet alleen ten behoeve van zoekmachine optimalisatie maar ook voor mensen die op zoek zijn naar iets. Als ze bijvoorbeeld zoeken naar ‘Google optimalisatie’ kijken ze vaak niet alleen naar de titel maar ook naar de tekst in de Google beschrijving.
De titel en Google beschrijving beweegt iemand om jouw website op te zoeken of die van een concurrent. Naast de titel en de Google beschrijving is de daadwerkelijke inhoud van een webpagina ontzettend belangrijk.

Als je gevonden wilt worden op de term Google beschrijving, is het noodzakelijk dat je deze term herhaaldelijk opneemt in de tekst op de webpagina. Het is verstandig om dat niet te vaak te doen, anders ben je aan het spammen en scoor je helemaal niet op de zoekterm. Gebruik heading tags. Een webpagina is vaak onderverdeeld in blokken, een ieder blok heeft vaak een eigen onderwerp.
Het onderwerp van dit blok is online Google optimalisatie en heeft een heading 2.

Er zijn 6 heading tags. Als je niet weet wat heading tags zijn kan je het artikel HTML en zoekmachine optimalisatie bekijken.

Dit waren enkele voorbeelden van onpage Google optimalisatie maar er zijn nog veel meer dingen die je kan doen ter bevordering van onpage optimalisatie. Daar komen we in een ander artikel, speciaal over onpage optimalisatie later op terug.

Offpage Google optimalisatie

Offpage Google optimalisatie, ook wel offpage zoekmachine optimalisatie, is alles wat je buiten je website kan doen om de vindbaarheid in Google te bevorderen. Het belangrijkste van offpage Google optimalisatie is ervoor zorgen dat er meer links naar je website lopen. De beste links zijn links die van websites afkomen met een hoge Google Pagerank en gerelateerd zijn aan je website. Een link vanaf een website over babykleding naar een website over zoekmachine optimalisatie is niet echt waardevol, babykleding en zoekmachine optimalisatie hebben immers weinig met elkaar te maken.

Als je een Nederlandstalige website hebt is een link vanaf een Engelstalige website ook niet echt waardevol. Links tellen wel mee maar de waarde van een link is minder sterk als de relevantie absent is. Het is mogelijk om links in te kopen, er zijn zelfs link farms waar je voor enkele honderden euro’s links kan kopen met een Google Pagerank van 7.

Linkbuilding

Dit is echter af te raden, links kopen is niet handig, Google neemt het in vele gevallen waar, waarop de link waardeloos wordt en je website zakt in de zoekresultaten. De beste links zijn links die op een natuurlijke manier ontstaan, iemand vindt de informatie of dienst/product op je website waardevol en plaatst daarom een link. Het is natuurlijk ook mogelijk om zelf links aan te leggen, schrijf bijvoorbeeld een artikel als gast blogger voor een andere website en zorg dat je link erin verwerkt is. Je kan ook reageren op een blog artikel en dan een link achterlaten.

Als je meerdere websites hebt met hetzelfde thema kan je naar je eigen websites linken.

Conclusie

Het gaat dus allemaal om het creëren van content, goede teksten, waar je keywords in verwerkt zitten.
Het gaat om het aanleggen van links en hopen dat mensen dat uit zichzelf links naar je website gaan aanleggen. Wat het belangrijkste van Google optimalisatie is, is inzet en geduld, heel veel geduld. Een website is binnen een paar uur op te zetten, een pakkende tekst is binnen een half uur te schrijven maar goed naar voren komen in de Google zoekresultaten is een kwestie van heel veel geduld. Je kan vandaag een website opzetten over zoekmachine optimalisatie maar voordat je echt gevonden wordt op de term zoekmachine optimalisatie ben je minimaal een jaar verder.

Zoekmachine optimalisatie een kwestie van geduld, heel veel geduld. Als je dat geduld niet hebt en perse snel bovenaan in Google wilt verschijnen, is Google Adword een uitkomst. Je betaald Google dan per klik om boven de natuurlijke resultaten te staan. In een aankomend artikel gaan we uitgebreid in op Google Adword, het advertentiesysteem dat Google heeft gemaakt tot het wat Google vandaag de dag is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *