Creatief denken is echt noodzakelijk als je als ondernemer succesvol wilt blijven in deze crisistijden. Hier bestaat ook een term voor: ‘out of the box’ denken. Out of the box denken is een managementterm waarmee bedoeld wordt dat je buiten het bestaande denkkader van je bedrijf denkt; creatief dus!
Het eerste gebruik van deze term wordt toegeschreven aan Mike Vance, een managementconsultant bij Walt Disney. Ik denk dat we ons qua creativiteit van dit bedrijf wel iets kunnen voorstellen.
Creatief denken bij ondernemers
De meeste ondernemers zijn van nature wel enigszins creatief aangelegd, toch sluipt de gewoonte om het steeds maar hetzelfde te doen er langzaam maar zeker in. Je bent tenslotte gewoon druk met de dagelijkse gang van zaken. Soms moet er dan weer lucht komen, ruimte om out of the box te denken, creatief te zijn, even goed te brainstormen.
Twee soorten ondernemers
Het lijkt wel of er twee soorten ondernemers zijn: ondernemers waarbij de creatieve ideeën non-stop stromen en er moeite mee hebben om te focussen. En ondernemers die er juist moeite mee hebben om de creatieve processen op gang te laten komen. Beide ‘problemen’ kunnen lastig zijn.
Focus noodzakelijk om je doel te bereiken
In het eerste geval van een overload aan creatieve ideeën raad ik aan om al je ideeën vooral op te schrijven in een ideeënboek. Kies je beste idee uit en focus daar vervolgens op. Werk eerst één of twee ideeën volledig uit voordat je weer met iets nieuws van jezelf mag beginnen. Veel ondernemers verzanden in te veel goede ideeën die niet worden afgemaakt. Een gemiste kans. Want als je niets afmaakt, gun je jezelf ook niet de kans om ergens succesvol in te worden.
Gebruik creatieve brainstormtechnieken
Het tweede probleem kan wat lastiger zijn, maar is zeker niet vreemd want het blijkt dat er maar weinig mensen van nature echt out of the box kunnen denken. Toch zijn ook hier zijn oplossingen voor te vinden. Door middel van creatieve brainstormtechnieken kun je je eigen creatieve proces een zet in de goede richting geven. Hier vind je een zeer complete lijst met creatieve brainstormtechnieken.
Zet een eigen brainstorm- of mastermindgroep op
Sommige mensen zijn echter minder creatief dan andere mensen. Probeer dan eens een brainstorm met mensen binnen je bedrijf. Of brainstorm eens met andere ondernemers. Wat ook prima werkt is een mastermindgroep opzetten met gelijkgestemde ondernemers, dan kun je daarbinnen op een veilige manier brainstormen. Je kunt zo’n groep zelf opzetten, maar ook binnen de cursus ‘Powerboost je bedrijf op internet’ is er ruimte voor zo’n mastermindgroep.
Hoe werkt de creatieve brainstorm het beste?
Het beste werkt een creatieve brainstorm in kleine groepen van vier mensen. Zorg ervoor dat iedereen aan het woord komt, geen enkel idee is gek. Probeer de vraag waar je antwoord op wilt hebben niet te vaag te houden, want je wilt het liefst wel een creatief, maar toch uitvoerbaar voorstel. Vraag dus niet hoe kunnen we volgend jaar meer winst maken? Dan komen er ongetwijfeld de gekste dingen naar boven als je echt creatief aan de slag gaat. Maar hoe kunnen we 20% kosten besparen op klantenservice en toch onze service goed houden? Of welke ideeën hebben jullie om meer winst te maken bij de evenementen die we nu al organiseren? Veel succes bij het op gang van je eigen creatieve proces!
Veel succes!