Gouden tips voor het schrijven van SEO-teksten

 

Wat is een SEO-tekst? Een SEO-tekst is een relevante tekst met een waardevolle inhoud voor zoekmachines, zoals (de meest bekende) Google. Het is een middel dat je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat jouw website goed gevonden kan worden door jouw potentiële klanten. Om dit te bereiken, zijn hier een aantal gouden tips voor het schrijven van een goede SEO-tekst. Indien je het schrijven van SEO-teksten liever wilt uitbesteden aan een professional, dan kun je bijvoorbeeld Onlinefurore inschakelen.

1. Bepaal jouw doel en doelgroep

Om een goede SEO-tekst te kunnen schrijven, is het allereerst van belang dat je weet wat je doel is en wie je doelgroep is. Probeer bij het schrijven van een SEO-tekst doelgericht en persoonlijk te schrijven. Bezoekers kunnen dit waarderen.

2. Zoekwoorden

Bij het schrijven van een SEO-tekst zijn de juiste zoekwoorden van essentieel belang. Kies bij voorkeur één hoofdzoekterm (de belangrijkste), twee tot drie ondersteunende zoektermen en enkele synoniemen voor extra context. Daarnaast is het van belang om deze zoektermen strategisch in de tekst te verwerken. Vermeld binnen de eerste 25 woorden van je SEO-tekst je belangrijkste zoekterm.

3. SEO-titel

Vermeld de belangrijkste zoekterm ook in je titel. Bij het bedenken van je SEO-titel is het belangrijk om je niet te beperken tot een korte en bondige titel. Soortgelijke websites gebruiken deze zoektermen waarschijnlijk ook, waardoor de concurrentie groter is. Probeer je titel dus iets uit te breiden, zodat je op meerdere zoektermen gevonden kunt worden en de concurrentie dus kleiner is.

Verder is het nuttig om je titel als H1 op te maken. Dit vanwege het feit dat zoekmachines houden van hiërarchie en eenvoud. Maak dus je paginatitel op als kop 1, je eerste tussenkopje als kop 2, je tweede tussenkopje als kop 3, enzovoorts.

4. Meta-omschrijving

De meta-omschrijving is de tekst die onder de titel zichtbaar is in Google. De meta-omschrijving telt niet mee voor een betere vindbaarheid, maar spoort internetgebruikers wel eerder aan om jouw website te bezoeken. Noem je belangrijkste zoekterm dus ook in de meta-omschrijving.

Meta-omschrijving

5. Interne en externe links

Google beschouwt links als stemmen en je mag op jezelf stemmen. Hiermee vergroot je de relevantie van bepaalde pagina’s op jouw website. Maak dus gebruik van interne links en vermeld in deze links weer de belangrijkste zoektermen van de ontvangende pagina’s.

Om jouw website te laten groeien in betrouwbaarheid is het nuttig om te verwijzen naar waardevolle bronnen op het internet. Probeer altijd te verwijzen naar grote websites in jouw branche. Google ontdekt op deze manier patronen en is daardoor beter in staat je website een plaats te geven in de zoekmachine.

6. Multi- en sociale media

Multimedia, zoals een YouTube-video en een infographic, weten vaak de aandacht van bezoekers vast te houden. Maak daar dus, wanneer mogelijk, gebruik van en plaats altijd afbeeldingen ter afwisseling van je tekst. Geef een duidelijke bestandsnaam aan jouw afbeelding. In plaats van een afbeelding “afbeelding01.jpg” te noemen, kun je het ook een relevante benoeming geven, zoals “zilveren-armband.jpg”. Ditzelfde geldt voor video-bestanden.

Sociale media kan jou ook van dienst zijn bij het vergroten van de autoriteit van je website. Maak het delen van jouw website, via sociale media, voor jouw bezoekers gemakkelijker met duidelijke “share buttons”.

social media

7. Laadsnelheid en mobielvriendelijkheid

Zowel laadsnelheid als mobielvriendelijkheid zijn tegenwoordig een must voor elke website. Steeds meer mensen nemen deel aan het internet via hun smartphone en Google let hier ook op bij het rangschikken van websites. Zorg er dus voor dat jouw website snel laadt en dat deze mobielvriendelijk is.

8. Nieuwsbief

Om de kans te vergroten dat je website weer wordt bezocht door iemand, kun je ervoor kiezen om bezoekers van jouw website een nieuwsbrief aan te bieden. Hiermee kun je hen op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen op jouw website, waardoor ze eerder geneigd zijn om jouw website nog eens te bekijken.