Hoe bepaalt Google de kwaliteitsscore?

Bepaling kwaliteitsscore AdWords

Om kosten te besparen is het van belang om een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore te behalen. Het systeem van Google AdWords neemt de volgende factoren mee in het bepalen van de kwaliteitsscore.

  1. Zoekwoorden, advertenties en landingspagina moeten aansluiten
  2. Het CTR percentage (Click Through Rate)
  3. Laadtijd van de website
  4. Andere relevante factoren

1. Zoekwoorden, advertenties en landingspagina moeten aansluiten

Relevantie is zeer belangrijk bij het opzetten van een Google AdWords campagne. Google wil de gebruiker namelijk het beste zoekresultaat bieden. Zoekwoorden, advertenties en de landingspagina moeten hierdoor op elkaar aansluiten.

Hoe pak je dit aan?

Stel je wilt een Google AdWords campagne opzetten voor sneakers en de campagne is bedoeld om “All Star schoenen” van Converse onder de aandacht te brengen.

Wat je doet is relevante zoektemen toevoegen aan de advertentiegroep zoals: “All Star schoenen”, “Converse schoenen” en “All Stars online kopen”. In de advertentietekst moeten deze zoektermen ook terugkomen. Dit kun je op de volgende manier doen:

Advertentievoorbeeld-Google-AdWords1

Denk hier om

Gebruik bij de eerste regel van de advertentie op het einde altijd een punt, vraagteken of uitroepteken. Een advertentie die een positie verkrijgt bij de eerste drie (gesponsorde) resultaten, wordt namelijk anders vertoond.

In de bovenstaande afbeelding is de zien dat de eerste regel afgesloten is met een uitroepteken. Wanneer de advertentie een vertoning bovenaan bij de eerste 3 posities verkrijg, dan zal de eerste advertentie regel worden gebruikt in de titel van de advertentie.

Landingspagina optimaliseren

Wanneer gebruikers klikken op de advertentie, moeten ze terechtkomen op een landingspagina die ook daadwerkelijk All Star schoenen weergeeft. Voor je kwaliteitscore is het van belang dat de crawler van Google, gemakkelijk kan bepalen of de inhoud van de pagina relevant genoeg is voor de advertentie.

Door dit te realiseren zul je de zoektermen waar je mee adverteert in dit geval “All Star schoenen”, moeten laten terugkomen in de URL, de titel, de meta description, de H1 en H2 headings en de content (teksten en afbeeldingen) van de landingspagina.

Ook is het belangrijk dat de gebruiker relevante informatie over het product kan vinden. Hiernaast heeft een design ook een grote invloed op een optimale landingspagina. Hoe dit in te richten is afhankelijk van je doelstelling.

2. Het CTR percentage

Het CTR percentage (Click Through Rate) is de verhouding tussen het aantal klikken op een advertentie t.o.v. het aantal vertoningen van de advertentie. Bij het bepalen van de kwaliteitsscore wordt de historische klikfrequentie (CTR) van de zoekwoorden in combinatie met de advertenties meegenomen. Zoveel mogelijk klikken ontvangen is dus van belang, maar zorg ervoor dat je de doelstelling hiermee wel realiseert. De formule van het CTR percentage is als volgt:

CTR percentage = totaal aantal klikken / totaal aantal vertoningen.

Hoe pak je dit aan?

Het is van belang dat de advertentie aansluit bij de zoekwoorden waarop je inkoopt. Dit kun je doen door de zoektermen te gebruiken in de advertentie. Het voordeel van het gebruiken van zoektermen in een advertentietekst, is dat deze bij een advertentievertoning vetgedrukt worden.

Hiernaast zul je uitnodigende tekstadvertenties moeten schrijven. Gebruik UPS’s (Unique Selling Points) en indien mogelijk getallen of percentages waarmee je een korting of prijs kunt aangeven.

Ook het gebruik van advertentie extensies kan een bijdrage leveren aan het verhogen van het doorklikpercentage. Maak bijvoorbeeld gebruik van de Google AdWords sitelinks, productextensies of ratings 

3. Laadtijd van de webpagina

Google neemt de laadtijd van de webpagina ook mee in het bepalen van de kwaliteitsscore. Tussen het klikken op een pagina en het daadwerkelijk bezoeken van de landingspagina, mag de maximale laadtijd niet langer zijn dan 2 tot 3 seconden. Gebruik geen landingspagina’s die (veel) elementen bevatten die zwaar zijn om in te laden. Bijvoorbeeld Flash animaties. Wil je weten hoe snel je website is? Dit kun je hier testen.

4. Andere relevante factoren

Dit is een verzameling van verschillende factoren die het systeem van Google AdWords meeneemt in het bepalen van de uiteindelijke kwaliteitsscore. Globaal komt het er op neer dat de prestaties van je totale Google AdWords campagne, worden meegenomen in het bepalen van de kwaliteitsscore.

Enkele “onbekende” belangrijke factoren die worden meegenomen zijn:

  • Geografische prestaties: het succes van de Google AdWords campagne in de regio’s die worden getarget.
  • Getargete apparaten: de prestaties van de advertenties op verschillende typen apparaten (computers, laptops, mobiele apparaten en tablets). Verschillende kwaliteitsscores worden gegeven voor verschillende typen apparaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *