Je eigen webshop opzetten is makkelijker dan ooit. De digitale infrastructuur is zo geregeld, alleen de voorraad is voor veel ondernemers nog een probleem. Toch kun je prima een webshop beginnen zonder voorraad. Vandaag zetten geven we tips voor webshops zonder voorraad voor je op een rijtje.
Tip 1: Dropshipping
Dropshipping is de afgelopen Jaren flink populair geworden. Het werkt als volgt: een klant plaatst bij jou een bestelling, die jij direct doorstuurt naar je eigen leverancier. De leverancier levert vervolgens direct af bij jouw klant, waardoor jij als verkoper vrijwel niets me het product te doen krijgt. Zo heb je geen last van voorraden.
Waar je wel rekening mee moet houden, is dat jij als verkopende partij verantwoordelijk bent voor het product en de verkoop ervan. Daarmee ben je dus verantwoordelijk voor het retourneren en het teruggeven van geld. Controleer daarom eerst goed op de kwaliteit van je leverancier.
Tip 2: Digitale producten verkopen
Digitale producten zijn enkel online beschikbaar en vergen dus ook geen fysieke voorraad. Voorbeelden van digitale producten zijn bijvoorbeeld e-boeken, abonnementen op verschillende diensten, cadeaukaarten, applicaties of foto’s.
Bijkomend voordeel is niet alleen dat je geen voorraad hebt, maar dat je ook weinig rekening hoeft te houden met de verzending. Verder kun je het gehele bestelproces automatiseren, waardoor jij weinig omkijken hebt naar je digitale onderneming. Een belangrijke factor is het bepalen van de prijs van een product en deze prijzen up-to-date houden.
Tip 3: Affiliates
Een affiliate website of webshop promoot de producten van een andere webshop middels een hyperlink. Wanneer jouw klanten een conversie – zoals het aanmelden op de nieuwsbrief of het kopen van producten – bij de site die jij promoot plegen, krijg jij hier een klein deel van de opbrengsten van. Hoe dit precies geregeld wordt, overleg je samen met je partner.
Ook voor deze site heb je zelf geen fysieke voorraad nodig. Wel is het nodig om flink wat bezoekers op je site te hebben, zodat partners graag zaken met je komen doen. Het in kaart brengen van relevante bezoekers, desnoods via marketing, is bij affiliate websites enorm belangrijk.