Wil je binnenkort over naar een nieuwe website of wil je starten met je eerste website dan ben je hier op de juiste plek. We zullen een aantal punten opsommen die belangrijk zijn bij het maken van een website (of het laten maken daarvan). Er komt namelijk best veel bij kijken en het is voor een ondernemer niet iets dat je dagelijks doet. Je wilt dat er geluisterd wordt naar jouw wensen, maar wilt er bijvoorbeeld ook omzet uithalen. Je website moet technisch goed in elkaar zitten maar zou het liefst ook goed eruit zien en de mogelijkheid bieden om content toe te voegen.
Een webbouwer zoeken
Wil je een website laten maken dan kun je daarvoor het beste een webbouwer voor aan laten haken. Misschien in de fase daarvoor is het al goed om wat onderzoek te doen naar welk systeem je zou willen of je kunt eens rondvragen bij verschillende partijen. De meeste webbureau’s hebben zich in één of twee CMS’en verdiept en gespecialiseerd (of hebben een custom made CMS) en kunnen je van daaruit helpen. Het is alleen wel belangrijk dat je vooraf goed in kaart hebt, wat je precies nodig hebt. Heb je een website nodig of moet je ook producten aan kunnen schaffen en moet er dus meer worden gekeken naar een webshop. Of ben je een makelaar en wil je een makelaars website waarbij je automatisch je aanbod van woningen vanuit Realworks kunt importeren. Het is dus nogal van belang om vooraf je wensen in kaart te brengen en bij verschillende partijen een offerte op te vragen.
Kiezen voor een CMS
Zoals we net al aangeven is het kiezen voor een geschikt CMS erg belangrijk. Het CMS is het geraamte van je website of webshop. Er moet dus een weloverwogen keuze worden gemaakt, want overgaan om een andere CMS in een latere fase zal een behoorlijke impact hebben. De bekendste CMS’en voor websites zijn WordPress, Drupal en Joomla. WordPress is al geruime tijd de voorloper van deze CMS’en. Een WordPress specialist zal je dan ook vrij snel kunnen vinden, het aanbod is daarin erg groot. Verder zijn voor webshops: Magento, Shopify en Lightspeed de bekendere CMS’en, maar ook voor webshops (vaak wel kleinere shops, dus minder dan 10.000 producten) kan er ook voor WordPress in combinatie met WooCommerce worden gekozen. Dat biedt vele voordelen.
Zoals je ziet is het maken van de juiste keuze voor een nieuwe website nog best lastig. En nu hebben we het nog niet eens gehad over het design de invulling van de website en hoe je goed gevonden kunt worden met je website. Er zijn nog wel een tiental stappen die moeten worden doorlopen voordat je een website op kunt leveren. Vergelijk vooral tussen partijen en maak dan een weloverwogen keuze.