We kwamen voor het eerst in aanraking met blogs rond 2000. Ze werden gezien als een soort online dagboeken en dit won steeds meer aan populariteit. “Wat wil je later worden?”, waarschijnlijk heb je deze vraag als kind meerdere malen gehoord. Je had daar nooit echt een passend antwoord op. Je hield van schrijven en creatief denken. Je deelde graag je mening en kijk op het leven met anderen, maar meer dan een passie kon dat niet worden. Inmiddels kunnen steeds meer mensen deze vraag voluit beantwoorden met: ‘ik word later professioneel blogger’. Inmiddels is dit namelijk een zeer erkend beroep geworden met zijn voor- en nadelen. Toch is het leven van een fulltime blogger niet zo gemakkelijk als er vaak gedacht wordt. Wij hebben de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen en uitgezocht hoe jij van jouw blog een waar succes kan maken. Lees je mee?
Nadelen van bloggen
Allereerst kost bloggen natuurlijk enorm veel tijd. Veel mensen zien het juist als een voordeel dat je zelf je tijd in kunt delen. Tussendoor even boodschappen doen of een nieuw recept uitproberen en je hoeft geen verantwoording af te leggen aan een baas. Dat klopt, maar je moet je wel houden aan bepaalde deadlines en het schrijven van een blog vraagt veel creativiteit. Vooral de eerste blogs zullen enorm veel tijd in beslag nemen. Zichtbaar worden voor mensen is natuurlijk je doel, maar dat kan ook tegelijkertijd erg beangstigend zijn.
Voordelen van bloggen
Van je passie je beroep kunnen maken is misschien wel het grootste voordeel van bloggen. Toch is de stap naar het houden van een online dagboek en hier daadwerkelijk geld mee verdienen best wel groot. Als je professioneel wilt bloggen is het dan ook belangrijk dat je hier veel tijd en aandacht aan besteedt. Opdrachten komen niet zomaar aanwaaien.
Hoe geld verdienen met bloggen?
Steeds meer bedrijven zijn opzoek naar bloggers om hun diensten of producten aan te prijzen. Zij zijn dan natuurlijk opzoek naar blogs die enorm populair zijn, zodat ze meer mensen bereiken. Zoekmachine adverteren loont enorm, maar in combinatie met blogs bereiken ze nog zoveel meer. Je moet er eerst voor zorgen dat jouw blog veel bezoekersaantallen krijgt, zodat het voor bedrijven interessanter is om jou te benaderen. Maar hoe pak je dit aan?
- Schrijf uit je hart: dit klinkt misschien heel zweverig, maar het werkt wel! Als je alleen maar blogs schrijft voor reclamedoeleinden is het niet zo prettig om te lezen voor je bezoekers. Schrijf over dingen die jij meemaakt en waar jij je aan ergert. Gebruik grappige anekdotes om de aandacht van bezoekers te trekken.
- Maak gebruik van SEO: doormiddel van SEO zorg je ervoor dat meer mensen jouw blog vinden via een zoekmachine. Zo stijgen je bezoekersaantallen en is het interessanter voor bedrijven om jou in te schakelen als professioneel blogger. Wat kost zoekmachine optimalisatie eigenlijk? Doordat je SEO technieken op meerdere manieren kunt toepassen zijn de kosten erg uiteenlopend. Je kunt dit zelf heel slim aanpakken door het gebruik van kopjes, tussenkopjes, foto’s, zoektermen en unieke content. Je kunt het ook uit laten besteden aan een SEO-specialist. Dit kost wel iets meer geld, maar je weet zeker dat je verzekerd bent van een hogere positie in Google.