Ben je al een tijdje in het trotse bezit van een eigen website, maar vallen de bezoekersaantallen flink tegen? Of is het juist al jarenlang je droom om een website te starten en weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Als je een website start is het natuurlijk allereerst belangrijk dat je dit over een onderwerp doet die jou aanspreekt. Misschien wil je wel een statement maken met je website, wil je laten zien waar je voor staat en hoe je dit kunt bereiken! Het kan ook zijn dat je juist diensten en/of producten wilt gaan aanprijzen en verkopen. Hoe verschillend websites ook zijn, ze hebben wel iets in gemeen: het doel om zoveel mogelijk mensen te bereiken of aan te spreken.
Adverteren op Google: de voor- en nadelen
Als je zeer snel een brede doelgroep wilt bereiken, kan je er voor kiezen om te adverteren op Google. Dit doe je door het kopen van zogenaamde Google Adwords. Simpel gezegd adverteer je dus op naamsbekendheid via bepaalde zoektermen. Bij een website over woontrends kun je dus bijvoorbeeld adverteren op “trendkleuren” of “trends 2018” of simpelweg “woontrends”. Zodra iemand deze zoektermen invoert, zal jouw website bovenaan verschijnen. Het klinkt heel simpel, maar het is niet iets wat je zomaar op een vrije zondag ‘even’ doet. Het zoeken naar de juiste zoekwoorden tegenover het beste tarief is best een klusje en kan je beter overlaten aan professionals. Je kan bijvoorbeeld hier adverteren op Google Adwords en met een beetje hulp ben jij veel goedkoper uit. Google bepaalt het tarief van de zoekwoorden door jouw website een kwaliteitsscore te geven. Hoe hoger de score, hoe lager de prijs per klik is. Het is dus allereerst belangrijk om jouw website kwalitatief erg sterk te maken.
Andere manieren om hoger in Google te komen
Natuurlijk is adverteren op Google Adwords niet de enige manier om hoger in Google te komen. Je kan hier ook zelf enorm aan bijdragen door te zorgen voor een uitstekende website. De volgende technieken kunnen jou daarbij helpen:
- Linkbuilding: zorg dat er verschillende links op het web worden geplaatst naar jouw website. Dit kan zijn op blogs die jouw website gebruiken als voorbeeld of op je eigen social media kanalen. Je kan het ook heel slim spelen en reageren op andere kwalitatieve websites of populaire blogs. Plaats een inhoudelijke reactie op een artikel en gebruik jouw website als voorbeeld of handtekening. Zorg dat je wel iets bijdraagt, anders kan jouw reactie door Google als spam worden beschouwd.
- Illustreer je pagina’s met foto’s en duidelijke teksten. Zorg dat je webteksten of productomschrijvingen gemiddeld zo’n 300 woorden bevatten en gebruik kopjes en tussenkopjes om deze overzichtelijker te maken. Zorg dat de teksten unieke content bevatten en gebruik plaatjes om ze aantrekkelijker te maken voor de lezer.
- Het kan erg slim zijn om zelf een blog te starten. Op deze blog kan je meer vertellen over producten en diensten die je aanbiedt. Zo zorg je voor een persoonlijke noot en je kan hierdoor ook genoeg links plaatsen. Zo verwijs je meerdere malen naar je website en word je beter zichtbaar voor Google.