Het doel van je website is natuurlijk dat je zo veel mogelijk bezoekers krijgt. Dit verkeer kun je verhogen door middel van zoekmachine optimalisatie en Google Ads. Maar daar blijft het niet bij. Want veel verkeer betekent niet direct meer conversies. Hiervoor moet je website wel gebruiksvriendelijk en converterend zijn. Hoe kun je de bezoekers overtuigen van jouw producten of diensten? Dat kan met het MBTI-model. Hiermee kun je verschillende persoonlijkheden online aanspreken. Om je daarmee te helpen, geven we je in dit artikel aan aantal tips. Met als resultaat: een overtuigende website!
Wat is het MBTI-model?
Laten we beginnen bij het begin, want wat is het MBTI-model? Het MBTI-model, Myer-Briggs Type Indicator, gelooft erin dat iedere bezoeker, en daarmee potentiële klant, andere behoeften heeft en op een andere manier overtuigd moet worden. Voor de een zijn dat bijvoorbeeld uitstekende service voorwaarden, terwijl de ander liever van de laagste prijs profiteert.
Het MBTI-model verdeelt websitebezoekers daarom in vier verschillende typen:
- de methodische bezoeker
- de competitieve bezoeker
- de spontane bezoeker
- de humanistische bezoeker
Laten we wat dieper op deze type bezoekers ingaan. Want wat willen ze?
Methodische bezoeker
De methodische bezoeker focust zich op feiten en neemt op basis hiervan een weloverwogen besluit. Hij/zij zoekt alles tot in de detail uit voordat er conversie plaatsvindt.
Hoe speel je hier op in? Door op de pagina een samenvatting van het product of dienst te tonen. Denk bijvoorbeeld aan een uitgebreide omschrijving van de pasvorm van een kledingstuk.
Competitieve bezoeker
De competitieve bezoeker maakt ook beslissingen die zijn gebaseerd op feiten, maar beslist op basis van goede intuïtie en handelt snel.
Hoe speel je hier op in? Door de belangrijkste feiten zo direct en kort mogelijk weer te geven. Denk aan een lijstje met de belangrijkste specificaties bovenaan de pagina.
Spontane bezoeker
De spontane bezoeker oordeelt snel, maar neemt beslissingen op basis van een gevoel en emotie in plaats van te kijken naar de feiten. Deze bezoeker is bijvoorbeeld gevoelig voor kortingen en speciale acties. Ook is hij/zij eerder geneigd om een product te kopen als het populair is.
Hoe speel je hier op in? Door bepaalde acties aan te bieden, zoals gratis verzending en retournering, positieve reviews, een laagste prijsgarantie, etc.
Humanistische bezoeker
Dan als laatste de humanistische bezoeker. Deze bezoeker maakt keuzes op gevoel, maar doet hier wel uitgebreid research naar. De keuze wordt vaak overwogen en er wordt pas iets gekocht als hij/zij er 100% achter staat. De humanistische bezoeker is gevoelig voor de ‘expertstatus’ van bedrijven.
Hoe speel je hier op in? Door positieve reviews, een bekend keurmerk (zoals Thuiswinkelwaarborg) of een gewonnen award.
Hoe spreek je ze állemaal aan?
Dat is natuurlijk een vraagstuk die iedere conversie optimalisatie specialist bezig houdt. Maar er zijn een aantal elementen die altijd goed zijn om op je website terug te laten komen:
- Een concreet overzicht van jouw aanbod, waarbij je producten of diensten goed worden uitgelicht.
- Positieve reviews van klanten, testimonials van bedrijven of succesvolle cases van je klanten op je website.
- Bekende logo’s, keurmerken en awards die zorgen voor herkenning.
- Speciale acties die passen bij jouw bedrijf.
- Uitgebreide informatie op je productpagina’s. En zorg hierbij voor een duidelijk overzicht van productspecificaties en -verschillen.
- Veel contactmogelijkheden, zoals een goede contactpagina, een snelle chatfunctie of duidelijke contactformulieren.
Succes met het optimaliseren van je website! Hopelijk heb je wat aan deze tips.