Deze keer ga ik meer vertellen over de marketing sales funnel. Als je weet wat dit is en hoe dit werkt, kun je je eigen systemen hierop inrichten en zal je zien dat je uiteindelijk veel meer verkopen kunt sluiten.
Pas op een bepaald moment klaar voor aankoop
Dit principe gaat er vanuit dat mensen pas op een bepaald moment klaar zijn om een aankoop te doen. Wanneer bezoekers voor het eerst op je website of webshop komen, willen ze eigenlijk alleen even rondkijken, prijzen vergelijken of je beter leren kennen. De kans is dus klein dat je op dit moment een verkoop kunt realiseren. Alles inrichten op directe verkoop kan opdringerig overkomen en stoot alleen maar af.
Hoe werkt de marketing sales funnel?
Besef dat als je een toevallige voorbijganger op je website/webshop laat gaan de kans groot is dat deze niet meer terug komt. Dan is de kans op een aankoop dus ook voorbij en dat is jammer.
Gelukkig bestaat daarvoor de marketing sales funnel!
De marketing sales funnel bestaat uit een aantal onderdelen. Het eerste deel is de ‘top-of-the-funnel’ en bestaat uit de aandacht trekken van de toevallige voorbijganger. Je zorgt ervoor dat je de voorbijganger iets onweerstaanbaars aanbiedt dat niet geweigerd kan worden. Dit aanbod is natuurlijk wel relevant voor hetgeen je aanbiedt. Je kunt daarbij denken aan ebooks, video’s, checklists of kortingsbonnen. Zorg ervoor dat deze echt de moeite waard zijn want je wilt echt een goede indruk achter laten.
Vind je het lastig om te bedenken wat je kunt aanbieden? Hierop zal ik een volgende keer verder ingaan, dan zal ik ook een aantal concrete voorbeelden noemen waar je je voordeel mee kunt doen.
Email-adres achterlaten
In ruil voor hetgeen jij gratis aanbiedt, moet men een email-adres achterlaten. Je kunt jouw potentiële klanten nu op ieder moment bereiken. Ze zitten nu zeg maar in jouw marketing sales funnel. Maar het is daarmee nog niet vanzelfsprekend dat je een sale kunt afsluiten, daarvoor is creativiteit nodig en regelmatig contact. Gemiddeld zijn er 7 contactmoment nodig voordat men tot een koop overgaat. Dit is iets dat je in je achterhoofd kunt houden. Het heeft dus geen zin om direct tot de verkoop over te gaan.
De volgende fase van de marketing sales funnel noemen we ‘middle-of-the-funnel’ (hoe verrassend). In deze fase geef je goede tips in de vorm van case studies, faq-sheets, inhoudelijke artikelen of webinars.
Essentiële fase
Dan komen we toe aan de fase waar het voor jou als ondernemer om draait ‘bottem-of-the-funnel’. In deze fase heeft je potentiële klant serieuze interesse getoond in je dienst of product doordat ze je emails hebben gelezen, je website hebben bezocht of interactie met je hebben getoond op social media. Deze fase is essentieel om van een potentiële klant een klant te maken. Je kunt deze fase vergemakkelijken door productpresentaties, een gratisproefperiode of een gratis quickscans aan de bieden.
Hoe implementeer je nu zelf deze marketing sales funnel op je website?
Stappenplan Marketing Sales Funnel op je website
1. Allereerst dien je een duidelijke marketingstrategie te bepalen. Weet dus wat je doelstellingen zijn? Wie je wilt bereiken?
2. Creëer een aantrekkelijk gratis aanbod (‘cadeautje’) dat je aanbiedt via je website (facebookpagina)
3. Schrijf een goede tekst op je website met een duidelijke Call to Action zodat het voor je bezoeker duidelijk is wat er van hem/haar wordt verwacht.
4. Laat je bezoeker zich inschrijven op de nieuwsbrief en stuur hem/haar het ‘cadeautje’ toe
5. Stuur minimaal 6 vervolgemails naar je potentiële klant met relevante informatie (niet sales gericht)
6. Probeer in je laatste email de ‘deal’ te sluiten
7. Zorg ervoor dat je al deze stappen geautomatiseerd hebt zodat je je handen vrij hebt voor andere noodzakelijke onderdelen van het ondernemen
Wanneer je al deze stappen hebt geïmplementeerd, kun je ze nog verder testen waardoor je de salesconversie verhoogt. Op deze manier kun je uiteindelijk meerdere marketing sales funnels bouwen voor je bedrijf.
De sales funnel in het kort
‘Top-of-the-funnel’: trek de aandacht van de toevallige voorbijganger op je website/webshop
‘Middle-of-the-funnel’: overtuig de potentiële klant van je waarde door zeer relevante informatie te bieden
‘Bottem-of-the-funnel’: close-the-deal
Veel succes!