Google Adwords is een advertentieprogramma van Google. Bedrijven en particulieren betalen voor het tonen van advertenties.
Je kunt kiezen bij welke zoekwoorden je advertentie vertoond wordt. Betalen doe je dan nog niet. Je gaat pas betalen als er ook daadwerkelijk op je advertentie geklikt wordt.
Wil jij Google Adwords meer gaan inzetten voor jouw onderneming, of wil je meer uit Google Adwords halen? Bekijk dan deze volgende 10 tips!
Hieronder zie je een voorbeeld van Google Adwords advertenties. De resultaten met een rode lijn eromheen zijn Adwords advertenties. De andere resultaten zijn organische zoekresultaten, oftewel: gratis resultaten.
Als je je hebt verdiept in Google Adwords, dan weet je dat het niet de makkelijkste advertentiesoftware is. In de eerste plaats is de software niet gemakkelijk gebouwd om alles in te stellen en ten tweede zijn er ontzettend veel regels waaraan je je moet houden. Deze regels worden de laatste jaren alleen maar strenger.
Starten met Adwords
Hieronder heb ik 10 waardevolle tips op een rij gezet waarmee jij gelijk aan de slag kunt. Volg de tips voor een optimaal gebruik van Adwords
1. Kwaliteitsscore van de zoekwoorden
Als je bij het maken van jouw Google advertentie zoekwoorden opgeeft, waarbij jouw advertentie getoond moet worden, geeft Google een score aan jouw zoekwoorden. Een zogenaamde kwaliteitsscore. Wanneer deze lager is dan een 7, zit je te laag. Google geeft dit ook aan in een rood vak. Scoor je echter een 7 of hoger, dan scoor je goed. De score wordt in dit geval weergegeven in een groen vakje.
Als de score van jouw zoekwoord een 7 of hoger is, dan beloont Google je hiervoor. Je hoeft minder per klik te betalen als bezoekers op de advertentie klikken. Zorg er dus voor dat jouw score goed is. Dit scheelt je ook geld.
2. Onderscheid zoeknetwerk en displaynetwerk
Je kunt in Google adverteren in het zoeknetwerk. Dit zijn de resultaten zoals je die hier rechts ziet, in het rood. Je kunt ook adverteren in het displaynetwerk. Je ziet ze wel eens op een website. Er staat dan onder ‘ads by Google’. Deze advertenties zijn bijvoorbeeld op mijn website zichtbaar aan de rechterkant. Of zoals het voorbeeld hieronder. Vragen om erop te klikken mag niet, dus dat doe ik bij deze ook niet ;).
Als je gericht wilt adverteren, kun je twee campagnes opzetten voor allebei de adverteer mogelijkheden. Hierdoor kan je de zoekresultaten allebei op een eigen specifieke manier benaderen, mocht je dat willen. Bij het displaynetwerk is de kwaliteitsscore voor de zoekwoorden niet van toepassing.
3. Relevantie van zoekwoorden
Google is de grootste zoekmachine ter wereld. De meeste mensen zoeken op internet via Google. Google probeert de zoekresultaten zo relevant mogelijk te maken voor de bezoekers; ook de betaalde Google Adwords reclames. Wil jij met je website over ‘tuinieren’ gaan adverteren op het zoekwoord ‘douchegel’, zal Google dit niet waarderen, omdat het niet relevant is voor de bezoekers van Google. Je zult dan ook veel meer moeten betalen per klik op jouw advertentie.
Zorg er dus voor dat je relevante zoekwoorden kiest die bij de website passen waar je naartoe wilt linken.
4. Landingspagina aanmaken
Voor elke advertentiecampagne die je aanmaakt, is het raadzaam om een aparte landingspagina aan te maken. Zo kan je voor elke landingspagina apart meten wat de resultaten zijn van je Google Adwords campagne. Hiervoor geldt: meten is weten! Uiteraard moet je wel software gebruiken om te meten. Wat ik je aanraad, is Google Analytics. Dit programma is helemaal gratis!
5. Gebruik uitsluitingszoekwoorden
Bij mijn Adwords campagnes maak ik gebruik van uitsluitwoorden. Dit zijn zoekwoorden die je kunt opgeven waarbij jouw advertentie niet getoond wordt. Dit, omdat je bezoekers op je website kan krijgen waar je voor betaalt, maar niet relevant zijn voor jouw website.
6. Dagbudget instellen
Een dagbudget instellen bij Google Adwords is erg belangrijk. Doe je dit niet, dan kan het bedrag dat je uitgeeft per dag aardig uit de hand lopen. Wanneer jouw zoekwoorden populair zijn, of je hebt je advertentie zo geoptimaliseerd dat hij populair wordt, dan kan het onverwachts tot honderden euro’s per maand oplopen. Wanneer je een dagbudget hebt ingesteld, wordt je advertentie gedeactiveerd als je je dagbudget bereikt hebt. Handig, omdat je niet altijd ‘live’ zicht kunt hebben op je kosten.
7. Conversie meten
Als je je advertentie campagne niet meet, weet je ook niet wat het je oplevert. Het is daarom verstandig dat je je conversie meet. Dat kunnen verschillende dingen zijn, net waar je je landingspagina voor bedoeld hebt. Hierbij kun je denken aan: inschrijvingen op je nieuwsbrief; aanmeldingen voor je workshop; een product verkopen of wellicht gewoon verkeer genereren naar je website.
8. Advertenties testen
Als je start met je advertentiecampagne, maak dan verschillende advertenties aan voor dezelfde landingspagina. Hierdoor kun je zien welke advertentie het meeste oplevert. Gebruik verschillende teksten en kopjes. Als je eenmaal inzichtelijk hebt welke advertentie het beste resultaat bereikt, kun je binnen deze advertentie weer kleine verschillen gaan aanbrengen. Zo optimaliseer je jouw advertenties voor optimaal resultaat.
9. Regionale campagne
Als je voor je winkel wilt adverteren, is het aan te raden om regionaal te gaan adverteren. Wat heb je er aan als iemand in Leeuwarden op je advertentie klikt, terwijl je een winkel in Maastricht hebt? Dit kost alleen maar geld en levert meestal niets op.
10. Beperk je zoekwoorden
Beperk je aantal zoekwoorden per advertentie. Dit houdt je campagnes overzichtelijk voor jezelf. Je campagne is makkelijk te optimaliseren en de kosten per klik zijn goedkoper.