Zoekmachine optimalisatie: Welke zoekmachine?

Bing, Google en Yahoo zijn de grote zoekmachines van dit moment. Zij proberen alle belangrijke websites op de wereld in hun database op te nemen en op die manier de informatie voor iedereen toegankelijk te maken. Hun inzet is om zoekende mensen naar die informatie te leiden, waar ze naar op zoek zijn. Dat is afgezien natuurlijk van de betaalde links, waar ze juist hun geld mee verdienen. Maar dat is een ander verhaal.

Heeft u een website met voor sommigen de juiste informatie, dan is het niet vanzelfsprekend dat een zoekmachine u automatisch naar uw website leidt. En zeker niet elke zoekmachine. We illustreren dat aan de hand van een voorbeeld.

Hoge positionering

Als medebeheerder van de website van Tafeltennisvereniging Shot kijk ik ook regelmatig hoe onze website scoort in de grote zoekmachines. Onze doelgroep is natuurlijk iedereen die in Wageningen wil gaan tafeltennissen. Als zij zoeken naar tafeltennismogelijkheden in Wageningen dan moet onze website goed vindbaar zijn. Goed vindbaar wil zeggen een hoge positionering in de zoekmachines. Is ons dat gelukt?

Tafeltennissen in Wageningen

Mensen op zoek naar een tafeltennisvereniging in Wageningen zullen meestal zoeken op de zoekwoordcombinaties ‘tafeltennisvereniging Wageningen’ of ‘tafeltennis Wageningen’ of ‘tafeltennissen Wageningen’.
Met al deze zoekacties komt onze website in Google bovenaan te staan. Dat is al sinds jaar en dag zo. Maar in het voorjaar 2010 blijkt onze website een stuk slechter te vinden in Yahoo en Bing! 

De resultaten variëren in de tijd. Na eerst helemaal verdwenen te zijn komt onze website opeens weer terug in de meeste zoekresultaten  bij Yahoo en Bing zonder dat we er speciaal iets voor gedaan hebben.

Optimalisatie voor alle zoekmachines?

Onze website is blijkbaar niet goed geoptimaliseerd voor alle zoekmachines. Moeten we hier niet hard aan gaan werken?

Nee, dat hoeft niet. We kunnen wel de positionering van de website gaan verbeteren in Yahoo en Bing, maar het is niet de moeite waard. In Nederland heeft Google namelijk bijna een monopolie positie. Kijk maar eens in Google Analytics – daar komen we later nog uitgebreider over te spreken –  naar het bezoek via zoekmachines, zoals in de figuur hieronder voor een redelijk willekeurige website in de afgelopen 2 jaar.

Het bezoek via Google is in totaal 97%. Dat is het normale beeld voor bijna alle websites in Nederland. Kijk ook maar eens bij het onafhankelijke Checkit voor het gebruik in de jaren 2002 tot en met 2008.

Conclusie

De conclusie is dat de zoekmachines niet allemaal op dezelfde manier werken. Omdat Google bijna een monopoliepositie heeft in Nederland is dat niet zo bezwaarlijk en kun je al je aandacht op het optimaliseren van de website voor Google richten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *