HTML en Zoekmachine Optimalisatie

HTML is een opmaaktaal en staat voor HyperText Markup Language.Het is een oude webtaal die op vrijwel iedere website voorkomt.Toen het WWW ontstond, bestonden websites allemaal uit HTML, er waren nog geen scripttalen e.d. Het is tegenwoordig niet nodig om HTML te beheersen om een website te maken. Middels een CMS zoals WordPress is kennis van HTML erg handig maar niet noodzakelijk. Er zijn ook talloze programma’s die het je makkelijk maken om een website te maken.

Om een website te maken is het dus niet nodig om een HTML expert te zijn. Het is toch handig om bekend te zijn met enkele HTML tags. Bepaalde HTML tags zijn namelijk erg belangrijk voor zoekmachine optimalisatie. Hieronder laten we je zien welke HTML tags het belangrijkste zijn voor zoekmachine optimalisatie. 

Titel Tag en Zoekmachine Optimalisatie

De titel tag, op zijn Engels de ‘title tag’, is de belangrijkste HTML tag als het op zoekmachine optimalisatie aankomt.
Met de titel tag geef je aan welke titel je webpagina moet hebben en waar de webpagina over gaat, Google hecht dus veel waarde aan titel tags.
Een titel tag moet je tussen de head tags plaatsen. De title tag ziet er dan als volgt uit;

 

Als je het goed wilt doen neem je de zoektermen waarop je gevonden wilt worden, ook wel keywords genoemd, op in de title tag.
Indien een artikel over bijvoorbeeld ‘Zoekmachine Optimalisatie’ gaat, is deze term dus zeer geschikt om op te nemen in de titel tag.

Heading Tags – H1, H2, H3, H4, H5 en H6

Er zijn 6 heading tags (H1, H2, H3, H4, H5 en H6).
Als je een artikel schrijft, verdeel je deze meestal in alinea’s.
De eerste alinea gaat bijvoorbeeld over zoekmachine optimalisatie.
Je plaatst boven deze alinea dan een H1 tag die de term ‘zoekmachine optimalisatie’ bevat.
Een tweede alinea gaat bijvoorbeeld over zoekmachines en HTML.
Je plaatst boven deze alinea dan een H2 tag met de term ‘zoekmachines en HTML’.
Google hecht veel waarde aan header tags, ze zeggen namelijk veel over de inhoud van een webpagina.
De tags H5 en H6 worden niet vaak gebruikt. Een H2 tag is als volgt te maken;

 

Tekst vet of cursief maken met HTML

Tekst vet maken
Het kan helpen om je belangrijkste keywords een paar keer vet of cursief te maken.
Doe dit niet teveel, Google is daar niet gek op en voor bezoekers is het niet prettig om te lezen.
Je kan op de volgende manier een tekst vet maken met HTML;

Tekst cursief maken
Je kan een tekst ook cursief maken, italic zoals men het ook wel noemt.
Het wordt vaak toegepast als iemand geciteerd wordt.
Je kan op de volgende manier een tekst cursief maken met HTML;

HTML en afbeeldingen

Het is verstandig om afbeeldingen te gebruiken op al je webpagina’s.
Veel bezoekers vinden het prettiger lezen als een tekst begeleid of nader verklaard wordt middels een afbeelding.
Ook Google hecht waarde aan afbeeldingen, het is een rijke toevoeging.
Als je een afbeelding plaatst, is het handig om de afbeelding dezelfde naam te geven als de zoekterm waar je op gevonden wilt worden.
Dit artikel heet ‘HTML en Zoekmachine Optimalisatie’, een goede naam voor een afbeelding zou dus zijn: HTML-en-Zoekmachine-Optimalisatie.
Er zijn verschillende afbeeldingsformaten, jpg, jpeg, png, gif, etc.
Het maakt met betrekking tot zoekmachine optimalisatie weinig uit wat voor formaat afbeelding je gebruikt.
Let er wel altijd op dat je geen afbeeldingen plaatst die copyright protected zijn.

Afbeeldingen en het alt attribuut 
Als je een afbeelding plaatst is het handig om deze te voorzien van je belangrijkste keyword.
Wil je scoren op de term zoekmachine optimalisatie, geef je deze term op in het alt attribuut van de afbeelding.

Een alt attribuut  kan je op de volgende manier plaatsen;

alt-tekst-title-tekst-afbeelding

Zoekmachine optimalisatie, links en HTML

Wat onder andere belangrijk is als je links plaatst, is hoe je links verwijzen naar de pagina’s op je website.  Je hebt het dan over interne links.
Indien je een pagina hebt over zoekmachine optimalisatie kan je daar naar linken.
Doe je dat op de juiste manier, dan bevordert het de vindbaarheid van je website op de term zoekmachine optimalisatie.
Deze webpagina gaat over de belangrijkste HTML tags. Maar als ik wil linken naar de voorpagina welke voornamelijk gericht is op de term zoekmachine optimalisatie, dan kan ik van het woord  ’Zoekmachine Optimalisatie‘ een link maken die naar de voorpagina loopt.
Deze manier bevordert de vindbaarheid van de voorpagina op de term ‘zoekmachine optimalisatie’.  

De term “Keyword” in de bovenstaande HTML code noemt men een anchor tekst.

Links naar andere websites

Een website staat vaak vol links naar andere websites, Google neemt websites zonder uitlopende links amper op.
Het internet hangt immers samen middels links, zo crawled Google websites, ze volgen links, van website naar website.
Een link naar een andere pagina is goed, maar teveel links niet.
Je kan een link niet laten meerekenen door Google door de link een ‘nofollow’ waarde mee te geven.
De website waar je naar linkt, lift dan niet mee op de waarde van je website, de Google Pagerank.  Dat doe je als volgt; 

Links naar een andere website in een nieuw venster

Indien je verwijst naar een andere website, wil je waarschijnlijk niet dat de andere website in hetzelfde venster wordt geopend.
De bezoeker gaat dan immers van je website af.
Een link wordt geopend in een nieuw venster door de waarde: target=”_blank” toe te voegen;

Eventueel kan je deze waarde combineren met de nofollow waarde, dan wordt de uitgaande link niet meegerekend en opent de link in een nieuw venster.

Als je HTML echt wilt leren kennen, is w3schools.com een aanrader.
Naast HTML kan je er vrijwel alles gratis leren dat je nodig hebt om zelf een website te maken, CSS, PHP, Javascript, MySQL, etc.
Dit is een erg handige en leerzame website, die in stand wordt gehouden door de founders van het WWW.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *