Laat je bedrijf voor jou werken door automatisch leads binnen te halen

Het mooie van internet en je website is dat het altijd doorgaat zonder dat jij daar bij hoeft te zijn. Bezoekers zoeken informatie en komen op je website terecht. Nog mooier is als je van deze bezoekers ook terugkerende bezoekers kunt maken nog voordat ze iets hebben gekocht. Dat kan!

Je zult je bezoekers iets moeten bieden dat ze echt graag willen hebben en dat een bepaalde waarde vertegenwoordigd. Je zult zien dat ze dan ook bereid daar iets tegenover te stellen, bijvoorbeeld een email-adres. Dit email-adres heb je bovendien nodig om ze ‘het product’ te kunnen toesturen.

24 Uur per dag automatisch leads binnenhalen

Je kunt zelf kiezen wat je je bezoeker gratis geeft, maar het meest efficiënt is om iets te versturen dat je per email kunt sturen. De kosten zijn dan vrijwel nihil en je kunt dit proces geheel automatiseren zodat het je totaal geen tijd kost op het instellen na. Ik heb hier zelf veel ervaring mee opgedaan. Automatisch leads binnenhalen, op de automatische piloot, klinkt dat niet heerlijk?

Hoe doe je dat dan?

Je gaat je bezoekers/potentiële klanten een cadeau geven. Jij bent toch ook gek op cadeautjes? Zorg ervoor dat dit cadeau echt de moeite waard is, niemand is blij met een flutcadeau dat je eigenlijk helemaal niet wilt hebben.

Natuurlijk promoot je het fantastische cadeau dat je je bezoekers aanbied op een prominente plek op je website. Niet ergens weggestopt onder het kopje nieuwsbrief, dan weet je zeker dat je GEEN leads genereert. Nee, een mooie prikkelende afbeelding zodat je bezoeker/potentiële klant denkt ‘Yes, dat wil ik graag hebben’. Je laat mensen altijd inschrijven op een regelmatige nieuwsbrief en vraagt daarvoor ook netjes hun toestemming. De eerste keer stuur je dus het mooie cadeau mee, want anders zullen mensen zich niet inschrijven. Waarom zouden ze? Er zijn al zoveel nieuwsbrieven! Zorg ook dat de nieuwsbrief die je vervolgens regelmatig stuurt interessant genoeg is voor je lezer om ingeschreven te blijven staan.

Ga altijd voor Double Opt-In inschrijving ook al is het niet verplicht

Zorg er altijd voor dat mensen hun inschrijving bevestigen. Dit heet een Double Opt-In en is (nog) niet echt verplicht volgens de Nederlandse wetgeving, maar wel de enige manier om te bewijzen dat mensen zichzelf hebben aangemeld en dat is wel verplicht volgens de Nederlandse wet. Aweber en veel andere email marketingservices werken dan ook uitsluitend met Double Opt In.

Wat mail je de 1e keer?

Wat is het mooie cadeau dat je de eerste keer mailt? Je kunt bijvoorbeeld bij een kortingsbon mailen, een bon voor een gratis drankje of dessert, tweede product of persoon gratis.

Ook informatieproducten worden erg gewaardeerd door klanten. Biedt bijvoorbeeld een receptenboekje aan met 20 overheerlijke cupcakerecepten, als je een bakker bent. Je hoeft niet bang te zijn dat mensen dan niet meer in je winkel komen. Dit is een heel ander soort product, dat ze anders ook wel hadden gemaakt. Maar ben je een bekende bakker in het dorp/stad dan zullen mensen graag zo’n receptenboekje van je ontvangen! Of zoals op deze website je het ebook over hoe je ‘Meer bezoekers en meer inkomsten met internet’ kunt krijgen, dat vind jij toch ook interessant? Als ik je vervolgens regelmatig tips stuur over hoe jij met je website hoger in google kunt komen en bovendien je bezoekers aan je kunt binden, waarom zou je dan niet op deze website ingeschreven willen staan? Het gaat erom dat het waarde heeft voor jouw bezoeker!

Goed, ik verzamel dus een heleboel emailadressen, wat doe ik daarmee?

Het goud zit in de lijst! En dat is echt waar! In het geval van de bakker… die kan op vrijdag een mailing de deur uit laten gaan dat dit weekend de appeltaarten in de aanbieding zijn! Op maandag een weekoverzicht van aanbiedingen of misschien wil je liever alleen iets met speciale dagen doen, zoals rond Kerst, Pasen en Pinksteren. De mogelijkheden om hier heel veel extra omzet te genereren zijn enorm.

Maar dit kost toch heel veel extra tijd en geld?

Nee, dat hoeft helemaal niet! Je stelt alles 1x goed in en vervolgens is het super eenvoudig. Je maakt een foto van die heerlijke appeltaart plaatst hem in de nieuwsbrief en met één druk op de knop zet je hem ’s avonds klaar om de volgende ochtend te verzenden.

Voor de kosten hoef je het ook niet te laten. Er is geen enkele vorm van marketing zo voordelig en effectief als email-marketing. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld terecht bij wereldwijd (en ook in Nederland) bekendste Aweber, waar ik zelf ook mee werk. Zij bieden een enorm goede service, statistieken, veel templates, en handleidingen. Ik heb eens in het verleden per ongeluk een groot deel van mijn lijst gedelete, was geen enkel probleem, zij hadden een backup en hadden het binnen 10 minuten weer terug gezet (je kunt je misschien wel voorstellen hoe blij ik toen was;-). Nadeel: het is engelstalig (daar merken je klanten niets van) en als je bijna niet mailt betaal je toch minimaal S19 per maand. Voordeel als je iets vaker mailt: je betaalt op basis van inschrijvers en niet op basis van mailings. Maar er zijn ook tal van andere aanbieders te vinden waar je terecht kunt. Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *