Google pinguïn; het vervolg van Panda

 Google pinguïn, het vervolg van de panda update van Google. Ben jij er klaar voor? Doorstaat jouw website deze update?Google is de afgelopen jaren hard aan het werk om zijn zoekmachine algoritme te optimaliseren. Google doet zijn best om als eerste kwalitatief goede websites te tonen, met waardevolle content.

Op 24 april 2011 is een eerdere grote update uitgevoerd in het algoritme. Veel websites zijn hierdoor gedaald in de zoekmachine. Is jouw website Google pinguïn proof?

Na de Panda-update, sinds 24 april, is Google Pinguïn inmiddels actief. De Google Pinguïn uitwerking is eigenlijk een  anti spam update en zorgt wederom voor een verschuiving in de zoekresultaten.

Op Nederlandstalige websites en zoekresultaten zal de invloed en verandering ongeveer tussen de 6% en de 9% liggen van alle zoekresultaten. Veel webmasters zijn ongerust over de zoekmachinepositie van hun website.

Wat doet Google pinguïn precies?

De Google Pinguïn update is er met name opgericht om webspam beter aan te pakken. Webspam websites zijn websites die vooral internetverkeer willen genereren, om op deze manier bijvoorbeeld advertentie-inkomsten via Google Adsence of anderszins te genereren.

Ze zijn vaak specifiek geoptimaliseerd voor één of twee zoekwoorden en genereren hierdoor een bezoekersstroom. Ze bieden vaak weinig content aan. Zoals je zult begrijpen, is dit geen waardevolle content. Daarom wil Google deze websites ook liever niet tonen in de zoekresultaten.

De Pinguïnupdate is speciaal opgericht om dit ‘type websites’ en geoptimaliseerde websites aan te pakken.

Google Pinguïn; een vloek of zegen?

Ondanks dat Google elke dag kleine updates doorvoert, merken we daar eigenlijk weinig van. Het zijn kleine updates die de zoekresultaten optimaliseren. Toch zijn veel webmasters bang voor de Pinguïnupdate.
Daarom de vraag: Is Google Pinguïn een vloek of een zegen?

Op deze vraag kan geen eenduidig antwoord worden gegeven. Het ligt er namelijk aan hoe je het bekijkt. Als jij op een ‘nette’ manier je website hebt opgebouwd; hebt geoptimaliseerd en je aan de regels houdt, hoef je mijns inziens niet bang te zijn voor de Pinguïn. Immers, alleen websites die over-geoptimaliseerd zijn, specifiek voor een zoekwoord, zullen dalen in de zoekresultaten. Als jij een blog bezit waar je informatie op deelt of een andere website hebt die zich netjes aan de regels houdt, kan je de Google Pinguïn zien als zegen!

Foute websites zullen dus dalen, maar goede websites stijgen in de zoekresultaten! Eigenlijk is de Google Pinguïn update het beste wat een ‘eerlijke’ webmaster kan overkomen.  Je hoeft je niet gericht bezig te houden met trucjes en het toepassen van SEO. Deel dus je informatie, ervaringen en kennis! Google zal  je dan belonen voor je inzet met een goede positie in de zoekresultaten!

Is dit alles nieuw?

Nee, dit is zeker niet nieuw. Google is al jaren bezig met het optimaliseren van de zoekresultaten. Google heeft altijd al gezegd: “Don’t be evil” Google zal jaar in jaar uit doorgaan met het verbeteren van de zoekresultaten. Hoofdzakelijk komen de updates hier op neer: afstraffen van ‘trucjes’ en belonen van waardevolle en eerlijke content.

Wat wordt afgestraft met pinguïn?

Er is een aantal aspecten waar je op kunt letten, als webmaster, om ervoor te zorgen dat je website wel goed scoort in de Google zoekresultaten. Hieronder zal ik hier verder op ingaan.

Over-optimalisatie

Google gaat strenger toezien op alle pagina’s waar overoptimalisatie op wordt toegepast. Dit gaat er dus om dat pagina’s, die volgepropt zijn met één bepaald keyword, zullen worden afgestraft. Of je nu het specifieke woord in de titel hebt staan, in de content, vet gedrukt of klikbaar, overoptimalisatie op  één of twee zoekwoorden op een pagina wordt afgestraft. Het zal zakken in de zoekresultaten.

Links

Misbruik door middel van links op je pagina is ook niet meer toegestaan. Tenminste, overkill wordt afgestraft. Sommige websites maken gebruik van klikbare woorden in de tekst. Dit zijn meestal belangrijke woorden waarop ze willen scoren. Als jij contentpagina’s gemaakt hebt, waarop meer klikbare woorden staan dan in een ‘normale tekst’, wordt dit zeker gezien als overoptimalisatie.

Backlinks

Een veelgebruikte truc is om artikelen te maken met klikbare woorden naar één een specifieke pagina op het internet waar het geld verdiend wordt. De artikelen zitten met klikbare woorden en verspreiden deze via artikelwebsites en artikelspinners via het internet.  Dit houdt dus in dat een artikel in no time op duizenden verschillende sites geplaatst wordt. Google ziet dit als link spammen. De pagina’s waarnaar gelinkt wordt, scoren ook veel lager.

Artikelspinners

Artikelspinners zijn softwareparkketen die een artikel, dat je geschreven hebt, door elkaar husselt en er een nieuw artikel van maakt met dezelfde tekst. Het lijkt dus een nieuw artikel, maar dit is het niet.
Deze artikelen en de websites waarnaar gelinkt wordt, gaan ook zakken in de resultaten. Uiteraard heeft deze manier, van artikelen schrijven, nooit gemogen. Het wordt nu dan ook meer afgestraft dan ooit te voren!

Wat zegt Google erover?

Zowel de Panda als de Pinguïn update realiseren een eerlijkere positie voor websites die op een nette manier een hoge positie willen behalen. Wanneer jij kwaliteit levert aan je bezoekers en je bezoekers dit weten te waarderen, zal Google je daarvoor belonen. Google heeft zelf 24 vragen opgesteld, waaraan jij je website kunt spiegelen. Aan de hand van deze vragen kun je nagaan hoe Google naar jouw website kijkt.

  • - Zou jij de informatie in dit artikel vertrouwen?
  • - Is dit artikel geschreven door een expert of amateur met veel kennis van het onderwerp, of is het oppervlakkiger?
  • - Staan er op de site dubbele, overlappende of overbodige artikelen over dezelfde of soortgelijke onderwerpen met net andere sleutelwoorden?
  • - Zou jij jouw creditcardgegevens aan deze site willen geven?
  • - Staan er spel- of stijlfouten in dit artikel of bevat het onjuiste feiten?

Zelf houd ik mij altijd aan de onderstaande regels. Dan weet je zeker dat Google je website zal waarderen en je bezoekers ook.

  • - Maak een website voor je bezoekers, niet voor Google
  • - Haal geen trucjes uit, je verliest het (uiteindelijk) altijd van het Google algoritme
  • - Wissel geen links, puur ter verhoging van je positie of pagerank, maar ter informatie
  • - Gebruik geen software die pagina’s automatisch aanmelden, vaak kom je ook op ‘foute’ websites terecht
  • - Laat Google hetzelfde zien als je bezoekers, dus geen ‘verborgen’ zoekwoorden, puur voor SEO.
  • - Vermijd verborgen omleidingen
  • - Schrijf voor je bezoekers – geen keyword overkill dus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *